- Network Core
- Packet switching : 패킷 단위로 데이터가 쪼개져서 네트워크가 프로세싱 되는 방식
- Store-and-forward : Entire packet must arrive at router before it can be transmitted on next link (Shared)
- Takes L/R seconds to transmit (push out) L-bit packet into link at R bps
- end-end delay = 2L/R (assuming zero propagation delay)
- Queuing and loss
- If arrival rate (in bits) to link exceeds transmission rate of link for a period of time
- Packets will queue, wait to be transmitted on link
- Packets can be dropped (lost) if memory (buffer) fills up
- If arrival rate (in bits) to link exceeds transmission rate of link for a period of time
- Two key network-core functions
- Routing : 패킷 단위의 데이터의 도착점울 라우팅 알고리즘을 통해 결정
- Forwarding : 패킷들을 적절한 곳으로 옮겨줌
- Store-and-forward : Entire packet must arrive at router before it can be transmitted on next link (Shared)
- Alternative core : Circuit switching (Dedicated)
- 데이터를 보내는 경로를 고정, 일정한 Bandwidth를 보장
- 경로의 고정으로 Queuing delay나 Loss 등의 문제가 없음
- 데이터를 계속 전송해야 Resource의 낭비가 없음, 전송을 안 하면 Bandwidth의 낭비
- Commonly used in traditional telephone networks
- FDM versus TDM
- FDM : 주파수를 쪼개서 각각 사용자에게 자원을 분배
- TDM : 시간별로 쪼개서 각각 사용자에게 데이터를 전송
- 총 Resource의 양은 같음
- FDM은 아날로그에서 사용하였고 TDM이 조금 더 Advanced인 기술
- 데이터를 보내는 경로를 고정, 일정한 Bandwidth를 보장
- Packet switching versus circuit switching
- Packet switching allows more users to use network
- Packet switching이 인터넷 철학에 더 적합
- Is packet switching a “slam dunk winner”?
- 대체로 그렇다고 보면 됨
- 유저가 몰리면 혼잡한 상황이 생길 수는 있음 -> 퍼포먼스의 저하
- Internet structure : Network of networks
- End system들은 ISPs에 물려 있음
- 좋은 방식이 아님 (O(n^2))
- 결론적으로 일종의 Hierarchy를 형성하게 됨
- 이렇게 Network of networks : Internet이 만들어짐
- Delay, Loss, Throughput in Networks
- How do loss and delay occur?
- Packets queue in router buffers
- 패킷이 큐에 쌓이는 경우 딜레이가 생김 -> Queuing delay
- 큐가 꽉 차면 패킷을 Drop하여 Loss가 생길 수도 있음
- Packets queue in router buffers
- Four sources of packet delay
- Revisit queuing delay
- R : link bandwidth (bps)
- L : packet length (bits)
- A : average packet arrival rate
- La/R ~ 0 : Avg. queueing delay small
- La/R -> 1 : Avg. queueing delay large
- La/R > 1 : More “work” arriving than can be serviced, average delay infinite
- Revisit queuing delay
- “Real” internet delays and routes
- Traceroute : 특정 컴퓨터에서 목적지까지 도달하는 시간을 측정할 수 있음
- Packet loss
- 라우터의 큐가 꽉 차면 그 다음 패킷부터는 Loss가 생김
- Throughput
- Time unit동안 실제 몇 Bit가 가는가를 보여줌 (Bits / Time unit)
- Instantaneous : Rate at given in time
- Average : Rate over longer period of time
- Bottleneck link(병목 현상)가 어디 있나에 따라서 Throughput이 결정됨
- Protocol Layers, Service Models
- Networks are complex with many “pieces”
- Hosts
- Routers
- Links of various media
- Applications
- Protocols
- Hardware, software
- Layer : 각각의 레이어는 서비스를 실행
- Via its own internal-layer actions
- Relying on services provided by layer below
- Why layering?
- Dealing with complex systems
- 모듈화를 통해 유지 보수가 용이
- 레이어가 독립적이므로 유지 보수 용이
- Internet protocol stack
- Application : 네트워크 애플리케이션을 Supporting
- E.g. FTP, SMTP, HTTP
- Transport : 신뢰성 있는 전달
- E.g. TCP, UDP
- Network : 데이터를 전송할 때 데이터의 경로를 설정
- E.g. P, Routing protocols
- Link : 매체에 적합하게 데이터를 전송할 수 있게 에러 처리 등을 해줌
- E.g. Ethernet, 820.111 (Wi-Fi), PPP
- Physical : 매체
- E.g. 무선, 유선
- Application : 네트워크 애플리케이션을 Supporting
- ISO / OSI reference model
- Presentation
- E.g. Encryption, Compression, Machine-specific conventions
- Session : 송수신 간의 동기화, 데이터 교환의 Recovery 등
- Internet stack “missing” these layers
- Presentation
- Encapsulation
- Networks Under Attack : Security
- Field of network security
- How bad guys (해커) can attack computer networks
- How we can defend networks against attacks
- How to design architectures that are immune to attacks
- Internet not originally designed with (much) security in mind
- Original vision : “A group of mutually trusting users attached to a transparent network”
- Security considerations in all layers
- Bad guys
- Bad guys : Put malware into hosts via Internet
- Malware
- Virus : 악성 프로그램을 실행을 시켰을 때 감염
- Worm : 받기만 했을 뿐인데 감염
- Spyware malware can record keystrokes, web sites visited, upload info to collection site
- Infected host can be enrolled in botnet, used for spam -> DDoS attacks
- Malware
- Bad guys : attack server, network infrastructure
- Denial of Service (DoS) : Resource를 사용하지 못하도록 만듦
- 1. 타겟을 선택
- 2. Break into hosts around the network
- 3. Compromised hosts로부터 타겟에 패킷을 전송
- Denial of Service (DoS) : Resource를 사용하지 못하도록 만듦
- Bad guys can sniff packets
- Packet “sniffing”
- A에게 갈 데이터를 C가 탈취
- 패킷을 훔쳐볼 수 있음
- Packet “sniffing”
- Bad guys can use fake addresses
- Bad guys : Put malware into hosts via Internet
- Internet History
- Cerf and Kahn’s Internetworking principles
- Minimalism, autonomy - No internal changes required to interconnect networks
- Best effort service model
- Stateless routers
- Decentralized control
- -> Defines today’s internet architecture
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