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네트워크 (Networks)

[Networks] 2주 2차 : Roadmap

- Network Core

  • Packet switching : 패킷 단위로 데이터가 쪼개져서 네트워크가 프로세싱 되는 방식
    • Store-and-forward : Entire packet must arrive at router before it can be transmitted on next link (Shared)
      • Takes L/R seconds to transmit (push out) L-bit packet into link at R bps
      • end-end delay = 2L/R (assuming zero propagation delay)
      • Queuing and loss
        • If arrival rate (in bits) to link exceeds transmission rate of link for a period of time
          • Packets will queue, wait to be transmitted on link
          • Packets can be dropped (lost) if memory (buffer) fills up
    • Two key network-core functions
      • Routing : 패킷 단위의 데이터의 도착점울 라우팅 알고리즘을 통해 결정
      • Forwarding : 패킷들을 적절한 곳으로 옮겨줌
  • Alternative core : Circuit switching (Dedicated)
    • 데이터를 보내는 경로를 고정, 일정한 Bandwidth를 보장
      • 경로의 고정으로 Queuing delay나 Loss 등의 문제가 없음
      • 데이터를 계속 전송해야 Resource의 낭비가 없음, 전송을 안 하면 Bandwidth의 낭비
      • Commonly used in traditional telephone networks
    • FDM versus TDM
      • FDM : 주파수를 쪼개서 각각 사용자에게 자원을 분배
      • TDM : 시간별로 쪼개서 각각 사용자에게 데이터를 전송
      • 총 Resource의 양은 같음
      • FDM은 아날로그에서 사용하였고 TDM이 조금 더 Advanced인 기술
  • Packet switching versus circuit switching
    • Packet switching allows more users to use network
    • Packet switching이 인터넷 철학에 더 적합
    • Is packet switching a “slam dunk winner”?
      • 대체로 그렇다고 보면 됨
      • 유저가 몰리면 혼잡한 상황이 생길 수는 있음 -> 퍼포먼스의 저하
  • Internet structure : Network of networks
      • End system들은 ISPs에 물려 있음
      • 좋은 방식이 아님 (O(n^2))
      • 결론적으로 일종의 Hierarchy를 형성하게 됨
      • 이렇게 Network of networks : Internet이 만들어짐

 

- Delay, Loss, Throughput in Networks

  • How do loss and delay occur?
    • Packets queue in router buffers
      • 패킷이 큐에 쌓이는 경우 딜레이가 생김 -> Queuing delay
      • 큐가 꽉 차면 패킷을 Drop하여 Loss가 생길 수도 있음
  • Four sources of packet delay
    • Revisit queuing delay
      • R : link bandwidth (bps)
      • L : packet length (bits)
      • A : average packet arrival rate
      • La/R ~ 0 : Avg. queueing delay small
      • La/R -> 1 : Avg. queueing delay large
      • La/R > 1 : More “work” arriving than can be serviced, average delay infinite
  • “Real” internet delays and routes
    • Traceroute : 특정 컴퓨터에서 목적지까지 도달하는 시간을 측정할 수 있음
  • Packet loss
    • 라우터의 큐가 꽉 차면 그 다음 패킷부터는 Loss가 생김
  • Throughput
    • Time unit동안 실제 몇 Bit가 가는가를 보여줌 (Bits / Time unit)
    • Instantaneous : Rate at given in time
    • Average : Rate over longer period of time
    • Bottleneck link(병목 현상)가 어디 있나에 따라서 Throughput이 결정됨

 

- Protocol Layers, Service Models

  • Networks are complex with many “pieces”
    • Hosts 
    • Routers
    • Links of various media 
    • Applications 
    • Protocols 
    • Hardware, software
  • Layer : 각각의 레이어는 서비스를 실행
    • Via its own internal-layer actions
    • Relying on services provided by layer below
  • Why layering?
    • Dealing with complex systems
    • 모듈화를 통해 유지 보수가 용이
    • 레이어가 독립적이므로 유지 보수 용이
  • Internet protocol stack
    • Application : 네트워크 애플리케이션을 Supporting
      • E.g. FTP, SMTP, HTTP
    • Transport : 신뢰성 있는 전달
      • E.g. TCP, UDP
    • Network : 데이터를 전송할 때 데이터의 경로를 설정
      • E.g. P, Routing protocols
    • Link : 매체에 적합하게 데이터를 전송할 수 있게 에러 처리 등을 해줌
      • E.g. Ethernet, 820.111 (Wi-Fi), PPP
    • Physical : 매체
      • E.g. 무선, 유선
  • ISO / OSI reference model
    • Presentation
      • E.g. Encryption, Compression, Machine-specific conventions
      • Session : 송수신 간의 동기화, 데이터 교환의 Recovery 등
      • Internet stack “missing” these layers 
  • Encapsulation

 

- Networks Under Attack : Security

  • Field of network security
    • How bad guys (해커) can attack computer networks
    • How we can defend networks against attacks
    • How to design architectures that are immune to attacks
  • Internet not originally designed with (much) security in mind
    • Original vision : “A group of mutually trusting users attached to a transparent network”
    • Security considerations in all layers
  • Bad guys
    • Bad guys : Put malware into hosts via Internet
      • Malware
        • Virus : 악성 프로그램을 실행을 시켰을 때 감염
        • Worm : 받기만 했을 뿐인데 감염
      • Spyware malware can record keystrokes, web sites visited, upload info to collection site
      • Infected host can be enrolled in botnet, used for spam -> DDoS attacks
    • Bad guys : attack server, network infrastructure
      • Denial of Service (DoS) : Resource를 사용하지 못하도록 만듦
        • 1. 타겟을 선택
        • 2. Break into hosts around the network
        • 3. Compromised hosts로부터 타겟에 패킷을 전송
    • Bad guys can sniff packets
      • Packet “sniffing”
        • A에게 갈 데이터를 C가 탈취
        • 패킷을 훔쳐볼 수 있음
    • Bad guys can use fake addresses

 

- Internet History

  • Cerf and Kahn’s Internetworking principles
    • Minimalism, autonomy - No internal changes required to interconnect networks
    • Best effort service model
    • Stateless routers
    • Decentralized control
    • -> Defines today’s internet architecture 

 

 

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